onsdag 19. september 2012

Mercredi après-midi


Introduserer med et bilde av en av de tre hønene til vertsfamilien. Kom faktisk bort til meg helt frivillig. Produserer sammen sine to venninner ett egg daglig, noe under optimal produksjon, basert på uttrykket til vertsfaren min.

Plassen min på internatet og middagen jeg fikk i dag, siden jeg var på sirkusskole og ikke rakk å spise i kantina. Har blitt veldig glad i fransk ost, som vi får til hvert måltid (spiste aldri annen ost enn vanlig hvitost og brunost hjemme). I dag kjøpte jeg et etterlenget, stygt nattbord og en tekopp på E.Leclerc (klærken).

Dette var min aller første lunsj i kantina på skolen. Spiser forresten tre måltider om dagen i ukedagene; frokost (07:15) og middag (18:30) på internatet, Lycée Arcisse de Caumont, og lunsj (12:00 + opptil 40 minutter kø) på skolen, Lycée Alain Chartier.

Her har vi tre av les filles Norvégiennes, som vanlig altfor tidlig ute til timen. Karoline, Oda og Hedda.

Og her er visst timeplanen min fram til november en gang. 14,5 timer fransk med Liv Ingun (seksjonsleder), Madame Delecroix (kontaktlærer) eller Erlend (assistenten til Liv Ingun). 15,5 time med den franske klassen.    Litteratur et Societé er et valgfag for franske lever, men tvangfag - som Liv Ingun kaller det - for oss norske. 

I Frankrike har forresten alle skoleelever fri onsdag etter klokka tolv. Før ble denne ettermiddagen brukt til å gå i kirka, men nå brukes den mest til fritidsaktiviteter. Annenhver onsdag har hele seksjonen (4 terminaler, 6  premièrer, 6 seconder, Liv Ingun og Erlend) seksjonsmøte, da vi blant annet planlegger seksjonsferier.


På søndag var jeg med vertsen på fisking på en av D-Day-strendene, Gold Beach. Fikk tak i reker og blåskjell, noe annet jeg ikke likte før jeg dro hit, men som jeg liker veldig godt nå.


Huset til vertsfamilien, der jeg skal bo hver helg og ferie det neste året. Jeg har veldig god plass, da jeg bor alene i den nye delen av huset, som ble ferdig i sommer, med eget bad og greier.

Her er et bilde fra forrige lørdag, da jeg var på en slags breake-konkurranse i skateparken. Speakeren var visst europamester og kom fra Bayeux!

Hvis det er noen som fortsatt leser: Da jeg skrev dette innlegget slo jeg opp en større andel av de norske ordene enn de franske. Vet ikke helt om det er bra eller dårlig, egentlig.

PS. Norskseksjonen i Bayeux er sinnsykt bra og kul og hyggelig og intellektuelt utfordrende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar