søndag 16. september 2012

De to første ukene i Frankrike

I motsetning til det forrige innlegget, så skal jeg nå prøve å skrive et ryddig innlegg om mine to aller første uker som elev på Lycée Alain Chartier i Bayeux.

For det første, så fungerer skolesystemet i Frankrike sånn at man går på barneskole i fem år, deretter begynner man på collège, "ungdomskole", i 6. klasse, så 5. klasse, så 4. klasse osv. I seconde, 2. klasse, begynner man på en ny skole, lycée, og det er der jeg går nå. Det er tilsammen 8 forskjellige seconde-klasser, med omtrent 30 i hver klasse, noe vertsfamilien min syns var ganske mye. 

Jeg går i 2nde7 sammen med de fem andre norske jentene: Mathilde, Karoline, Oda, Mina og Hedda. Klassen min består ellers av 29 franske femtenåringer (født i 1997), hvorav 18 stykker tar norsk som fremmedspråk. Har ikke snakket så mye med de franske ennå, vil liksom ikke bry dem med mine katastrofale franskkunnskaper, men de jeg har snakket med virker greie. Det går helt fint å være med i (de få) timene, de fleste lærerne er forståelsesfulle og snakker langsomt til oss norske. Må bare si at skoletimene i Frankrike er noe helt annet enn i Norge: ingen elever snakker samtidig som læreren, og når de faktisk snakker, er det så ekstrem lav hvisking at det høres mer ut som litt tung pusting.

her kan jeg kanskje sette inn et bilde av timeplanen min når jeg orker og finne kameraet mitt...

Vertsfamilien min er veldig, veldig bra. Kan skrive mer om den senere, for klokka ble plutselig ganske mye siden de plutselig tok meg med på middagsbesøk hos noen venner.


Bryter visst løftet jeg ga i begynnelsen av teksten. Beklager at språket mitt forfaller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar