onsdag 28. november 2012

Le deuxième trimestre

Tida har gått sinnssykt fort siden jeg kom hit, og på allerede mandag begynte det andre trimesteret. Timeplanen er endret, og er nå tilnærmet lik de franske elevenes timeplan. I forrige uke startet jeg å gå i alle de tre historie/geografi-timene, i motsetning til kun hver tredje før, på mandag hadde jeg de to første norsktimene mine i Frankrike, og i går (tirsdag) hadde jeg for første gang to fransktimer som handlet om fransk poesi og ikke om franske verbtider.

I dag, onsdag, var vi i engelsktimen for første gang. Veldig, veldig rart å måtte snakke engelsk. Selv om  nivået i engelsk er generelt lavere enn i Norge, var læreren vår veldig bestemt på at alt skulle foregå på engelsk i timen. Til og med når hun avtalte med oss seks om hva vi skulle gjøre som prosjekter, snakket hun på engelsk. Men vanskeligere enn å skjønne hva de andre sa, med sin franske aksent, var det å faktisk svare på riktig språk. Jeg merker rett og slett ikke lenger forskjell på når folk snakker fransk og når folk snakker engelsk, så jeg svarer bare automatisk på engelsk. Heldigvis har læreren laget et opplegg til oss dom gjør at vi bare skal være i timen én gang annenhver uke. Helt OK å få 2-3 ekstra fritimer liksom.

Nytt trimester betyr også at vi får karakterer, eller bulletin, som viser gjennomsnittet i alle fag dette trimesteret. Karakterene går som sagt fra 0 til 20, hvor alt over ti er ståkarakterer, og ca. 16 tilsvarer en 6'er i Norge. Noe som er litt gøy her i Frankrike er at alle vet karakterene til alle og at gymlæreren for eksempel har lagt ut alle karakterene på hjemmesidene til skolen. Jeg fikk forresten 16. Helt utrolig fornøyd.

Av andre ting som skjer så har julelys blitt montert i byen, men er dog ikke tent, og Super U, matbutikken som er på veien mellom internatet og skolen, har skaffet seg noen grusomme blinkende julelys som har stått på i to uker allerede. Vi har også laget kullblogg, og Liv Ingun vært kjempeflink seksjonsleder og laget Facebook-side

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar