tirsdag 7. april 2015

Kan det bli sommer snart?

Dagen etter jeg skrev det forrige innlegget følte jeg meg litt bedre, i alle fall på formiddagen, og ble med Mina, Hedda, Mathilde, Oda og Odd til strandbyen Arromanches hvor de skulle ta sin første russeknute. De skulle ta gullpinnen ved å duppe litt i den engelske kanal før 1. april. Med forbud fra alle hold fra å bade, ble jeg fort ansatt som fotograf og ble gitt fotoapparat og mobiltelefoner i hytt og vær. Og badet gjorde de, på en strand som ble brukt under landgangen i Normandie på D-dagen i 1944.

Mathilde, Hedda, Oda, Mina, og Odd har gjennomført gullpinnen (bading før 1. april)! // Le premier défi de russ est fait! On s'est baigné avant le mois d'avril! :)
Posted by Les Russ de BX 2015 on 28. mars 2015
Glade var de i alle fall da det var over. 

Denne helga har det jo vært påske, med den ene fridagen som følger med her i Frankrike. I den anledning inviterte vi til påskebrunsj andre påskedag, og alle terminalene, Ragnhild som besøker Mina, og Erlend, vår kjære assistent fra førsteklasse, var samlet i stua vår med mye god mat. Noe som var heller artig var at sikkert halvparten av påleggene som lå på bordet var importert fra Norge. Det viser at det er i kulinariske paradis som Frankrike at patriotismen er størst. 

En produktiv formiddag var det også, vi fant nemlig russenavn til hele gjengen. Dåpen skal være i Rouen den 18. april sammen med russen som går der. Det er hittil kun to av oss som har fått russeutstyret, men håpet om at resten av pakkene finner veien til Bayeux i tide lever sterkt.

Her kommer et bilde av Oda som står over senga mi og gir meg dagens notater og diverse ark hun har fått av lærere. Håper jeg kommer meg på skolen snart, for nå er det ikke mange uker igjen til bac-uka, en uke med eksamener i alle fag som bestemmer hvilken karakter jeg går ut med etter tre års skolegang i Frankrike. Hadde jo vært greit å få det til bra.
Og når jeg snakker om slutten av skolegangen min her nede kan jeg jo si at jeg har litt problemer med å finne ut hva jeg skal til høsten. Akkurat nå heller det mot sivilingeniørstudier på NTNU, enten innen fysikk og matematikk, nanoteknologi eller energi og miljø (må finne rett kombinasjon av gøy, mulighet til å redde verden og noe jeg kan jobbe med resten av livet). Brøyter meg gjennom nettsidene til NTNU, diskusjonsfora og blogger for å bestemme meg. Det er hardt å ha så mange valgmuligheter man får med fransk baccalauréat, altså!

Men det frister jo helt klart også å sette av et år til oppdagelse av verden. Gleder meg i alle fall til å gjøre noe nytt. Og for å komme tilbake til overskriften: det er kaldt her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar