tirsdag 31. juli 2012

Dag to av forkurset: donc

Nå har forkurset endelig startet og jeg har overlevd to dager med skole midt i sommerferien. Da jeg ankom Institut Francais i går hadde arrangøren fra FIVAI, Kari Skogen, en presentasjon om forkurset, deres forventninger til oss, og de forventningene vi hadde på intervjuene. Deretter ble vi delt inn tre grupper: A, B og C, etter hvilket nivå vi er på og hvilket opplegg vi skal på. Jeg er i gruppe A (nybegynnergruppa).

Vår første time var matte med Emmanuel, som snakket i vei på fransk hele timen. Selv de som hadde hatt fransk slet med å skjønne hva han sa. Det gikk helt greit i begynnelsen, selv om jeg brukte litt tid på å tenke matte igjen etter ferien. Da vi derimot begynte med Equations (Un peu plus difficile) - litt vanskeligere ligninger - slet jeg veldig. 

Etterpå hadde vi lunsj og to fransktimer med læreren vår Liv, der vi lærte navnene på de andre i klassen, å presentere oss selv og noen uttaleregler.

I dag skrev vi ned de siste uttalereglene og gikk gjennom matteleksa (som nesten ingen hadde skjønt noe av). I morgen kommer den franske ambassadøren, Jean-Marc Rives, på besøk og derfor har vi hatt i lekse å lese og oversette noen tekster om Frankrike.

Ellers har jeg det veldig bra i Oslo, her jeg bor hos mormor og morfar kun 3 minutter fra skolen. Jeg vier kanskje ikke hele livet mitt til leksene, men de blir i alle fall gjort.

Mattelæreren vår sier donc hele tiden.

3 kommentarer:

  1. Ææ blir sliten i hodet av å lese om leksene DINE.
    Men tenker masse på deg!! Og ser opp til deg! Og beundrer deg!!! Og er stolt av deg! Stå på
    Haha, hilsen din største fan, Petzan aka Petrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir også sliten i hodet :(
      Tusen takk, det varmer!
      Hilsen din største fan, Tran aka Taran

      Slett
  2. Donc - forkurs er slitsomt! Men vi får stå på videre ;-)

    SvarSlett